Wat is Google Analytics?
Google Analytics is gratis software van Google welke u kunt gebruiken om vrijwel alle activiteiten naar, op en van uw website te meten en inzichtelijk te maken. Het doel van dit product is om u een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergave. Hiermee kunt u dus perfect zien wat bijvoorbeeld de herkomst is van uw bezoekers, hoe lang men op een bepaalde pagina blijft, op welke pagina men uw website verlaat, waar men op geklikt heeft en, het belangrijkste, welke bezoekers u het meeste opleveren.
- Aankoop producten 87%
- Nieuwsbrieven 66%
- Aantal bezoekers pagina 99%
- Klanttevredenheid 80%
Conversies meten
Tevens kunt u zogeheten ‘doelen’ instellen, om zodoende conversies te kunnen meten. Een conversie is bijvoorbeeld de aankoop van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het bezoeken van een bepaalde pagina. In het geval van de aankoop van een product is het zelfs mogelijk om de omzet te kunnen meten met het onderdeel e-commerce. Hierdoor kunt u precies zien vanuit welke bron bezoekers komen en wat deze bezoekers u opleveren. Voor een webshop is het inrichten van e-commerce binnen Google Analytics een must.
Analytics koppelen aan Adwords
Het is ook mogelijk om uw Google Analytics account te koppelen aan uw Google Adwords account. Hierdoor is het mogelijk voor Google Analytics om een onderscheid te maken tussen de bezoekers die vanuit de organische resultaten komen en bezoekers die op uw website komen door te klikken op uw advertenties. Op deze manier kunt u goed inzichtelijk maken welke bezoekers voor u het meeste rendement opleveren.
Google Analytics opzetten
Google Analytics implementeren in uw website is vrij eenvoudig:
1. Maak een account aan bij Google Analytics
2. Implementeer de code voor Google Analytics op uw website
3. Stel uw doelen in om conversies te meten
4. Stel e-commerce in voor een optimaal resultaat