Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van een website om hoog in de zoekmachines te komen. Het gaat hier dan om het hoog scoren in de ‘onbetaalde zoekmachine resultaten’, ook wel bekend als de organische zoekresultaten. In Nederland gaat het wanneer het over zoekmachines gaat voornamelijk om Google aangezien Google 93% van de zoekopdrachten uitvoert.
Drie belangrijke componenten van zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is een complex proces waarbij vele factoren van invloed zijn op de positie die uw website in de zoekmachines in zal nemen. Om enige orde te scheppen in alle factoren die van invloed zijn op uw positie binnen de zoekmachines hebben wij de factoren die een rol spelen opgedeeld in drie belangrijke componenten. De drie componenten die van belang zijn voor uw positie in de natuurlijke zoekmachine resultaten zijn:
- Tekstcomponent;
- Indexatiecomponent;
- Populariteitscomponent.
Tekstcomponent
Een tekstcomponent bepaalt voornamelijk of uw website relevant is voor een zoekmachine. Het behelst alle zichtbare tekst op uw website of beter gezegd alle tekst op een webpagina die u in een webbrowser kunt lezen zonder dat actie moet worden ondernomen. Het gebruik van keywords is hierin heel erg belangrijk zodat zowel de bezoekers als de zoekmachines weet wat er op deze pagina te vinden is. Een aantal belangrijke onderdelen wat betreft de optimalisatie van de tekstcomponent op uw website zijn:
- De titel van de pagina is uniek en bevat de bedrijfsnaam aan het einde en bevat maximaal 65 tekens;
- De meta description is uniek voor elke pagina en beschrijft de pagina goed en is maximaal 150 tekens lang (incl. spaties);
- De headings (H1, H2 etc.) bevatten het belangrijkste zoekwoord voor die pagina;
- De tekst is echt uniek, zowel binnen als buiten uw site;
- De linksteksten zijn een goede omschrijving en bevatten het belangrijkste zoekwoord van de pagina waarna verwezen wordt.
Indexatiecomponent
De indexatiecomponent heeft te maken met hoe gemakkelijk het voor zowel de bezoekers als voor de zoekmachine is om alle pagina’s op uw website te indexeren voor de zoekmachine resultaten. Als u uw website geoptimaliseerd heeft wat betreft het tekstcomponent maar de pagina’s kunnen niet gevonden worden door de zoekmachines dan komt u nog niet voor in de zoekmachineresultaten. De belangrijkste zaken om rekening mee te houden met betrekking tot de indexatiecomponent zijn:
- Een logo met een link naar de startpagina met een zoekwoord in de alt tekst van het logo;
- Gebruik breadcrumbs met tekstlinks zodat de bezoeker weet waar hij op uw website is (vooral belangrijk voor webshops);
- Gebruik een sitemap waar alle URL’s in staan en plaats deze in de footer zodat hij op elke pagina zichtbaar is;
- Gebruik één canonical versie zoals www, zodat er geen onnodige linkkracht spreiding plaatsvindt;
- Meld u aan bij Google Webmaster Tools om uw website te controleren op fouten.
Populariteitscomponent
Na de vorige twee componenten weet u dat uw webpagina’s relevant zijn te maken voor zoekopdrachten en uw website zoekmachinevriendelijke te maken is zodat de zoekmachines deze kunnen indexeren. Daarna is het belangrijk om de populariteit van uw website te verhogen. De populariteitscomponent bepaald in grote mate de positie van uw webpagina’s is de zoekmachine resultaten. De populariteitscomponent onderscheidt pagina’s die qua content gelijkwaardig zijn door te bekijken hoe relevant de pagina is voor de bezoeker. Door goede en unieke inhoud zal uw website vanzelf aan populariteit winnen, echter kunt u ook actief aan de slag gaan om uw website populairder te maken. De populairiteit van uw website kunt u verbeteren door:
- Het in kaart brengen van uw linkprofiel (welke websites linken naar uw website);
- Genoeg zoekwoordrijke links naar de pagina’s van belangrijk websites aanmaken;
- Maak gebruik van Social Media om links te genereren;
- Maak gebruik van PR (Public Relations) om links te genereren;
- Check de website waar links vandaan komen op thema, kwaliteit van de uitgaande links en belang binnen branche;
- Niet alle links naar de startpagina, maar ook naar andere pagina’s binnen uw website
Zoekmachine optimalisatie is een complex en langdurig proces
Zoekmachine optimalisatie is een complex en langdurig proces waar veel aandacht aan besteed dient te worden. Eigenlijk is het optimaliseren van uw website voor de bezoeker op enkele technische voorwaarden na ook goed voor de zoekmachines. Dit komt door het feit dat wat de bezoeker relevant vind de zoekmachines ook relevant vinden aangezien de bezoeker de klant is van de zoekmachine. Op succes te behalen met zoekmachine optimalisatie dient u een duidelijke strategie te hebben op dit gebied en daarnaast ook tijd te investeren om hoger in de zoekmachine resultaten te komen.
Zoekmachine optimalisatie van Treshold
Treshold biedt u ondersteuning bij dit gehele traject, waarbij wij samen met u de strategie bepalen die we voor de website gaan hanteren. Hierna zal Treshold samen met u aan de slag gaan om uw website hoger in de zoekmachineresultaten te laten komen. Heeft u interesse op samen met Treshold ervoor te zorgen dat u hoger in de zoekmachineresultaten komt neem dan contact op met ons (0317-681010) of stel hier uw vraag en druk op ‘verzenden’.